Skip to content
한국과학사학회지, 제40권 제3호 (2018), 359-388

[연구논문] 해방 전후 수학 지식의 보급과 탈식민지 수학자의 역할: 최윤식(崔允植)과 이임학(李林學)의 사례를 중심으로

by 노상호
Atachment
첨부파일 '1'
Extra Form
초록 This article analyzes the historical transformation of math education in South Korea before and after 1945. Two prominent Korean mathematicians of post-1945 South Korea, Yoon Sik Choi and Rimhak Ree, are the cases in point. The two mathematicians received their higher education in mathematics and physics at prewar Japanese universities, Tokyo Imperial University and Keijo Imperial University, respectively. Their colonial background did not block them from achieving a hegemonic position in math education and research in post-liberation South Korea. Choi graduated from Tokyo Imperial University, where Takagi Teiji taught. Takagi studied at the University of Göttingen with David Hilbert and Felix Klein. The Göttingen group emphasized the synthesis of algebra and geometry and initiated the so-called “Klein Reform.” The Klein Reform entered colonial Korea through the Japanese Empire during World War II. The Japanese mathematicians positioned functions at the center of math education. It is striking that the two former colonial elites, Choi and Ree, successfully claimed their intellectual leadership among South Koreans by resuming the Japanese wartime curriculum reform in the name of universal mathematics. So, postcolonial math education in South Korea was redefined by former colonial elites who selectively borrowed from the colonial system.
주요어 Yun Sik Choi, Rimhak Rhee, Takagi Teiji, postcolonial math education in South Korea, Klein Reform, New Mathematics Movement

본문은 첨부파일을 확인하세요.


Category
List of Articles
분류 제목
제35권 제3호 [연구논문] 1960년대 초 북한의 기술발전계획과 기술혁신의 제도화 시도 file
변학문 (서울대학교)
2013 409-433
제35권 제3호 [연구논문] 19세기 조선에서 서양과학과 천문학의 성격: 청조 고증학의 영향을 중심으로 file
전용훈 (한국학중앙연구원)
2013 435-464
제35권 제3호 [기획논문] 과학사의 응용: 차이를 이해하기 file
박민아 (카이스트)
2013 465-480
제35권 제3호 [기획논문] 영웅담의 포로가 된 과학기술사: 대중문화상품 속의 한국 과학기술사에 대한 사례 분석 file
김태호 (서울대학교병원 의학역사문화원)
2013 481-498
제35권 제3호 [기획논문] 과학교육에서 과학사의 응용: 입자개념의 발달에 대한 과학사적 고찰이 과학교육에 주는 함의 file
백성혜 (한국교원대학교)
2013 499-519
제35권 제3호 [기획논문] 연속 개념에 대한 불연속적인 교육 방식의 문제: 수학교육과 수학사 융합의 현황과 사례연구 file
정원 (전북대학교)
2013 521-542
제35권 제3호 [비평논문] 대중과학 ‘실험실’: 20세기 중국의 과학과 대중 file
문지호 (서울대학교)
2013 543-558
Board Pagination ‹ Prev 1 Next ›
/ 1

Designed by sketchbooks.co.kr / sketchbook5 board skin

나눔글꼴 설치 안내


이 PC에는 나눔글꼴이 설치되어 있지 않습니다.

이 사이트를 나눔글꼴로 보기 위해서는
나눔글꼴을 설치해야 합니다.

설치 취소

Sketchbook5, 스케치북5

Sketchbook5, 스케치북5

Sketchbook5, 스케치북5

Sketchbook5, 스케치북5

Phone +82-2-3703-9341 / Email khssociety@gmail.com
© The Korean History of Science Society 2014

Powered by Xpress Engine / Designed by Sketchbook

sketchbook5, 스케치북5

sketchbook5, 스케치북5

나눔글꼴 설치 안내


이 PC에는 나눔글꼴이 설치되어 있지 않습니다.

이 사이트를 나눔글꼴로 보기 위해서는
나눔글꼴을 설치해야 합니다.

설치 취소